Deze week werd er een mooi artikel op Runnersworld.nl geplaatst. Ik kan me hier helemaal in vinden. Wedstrijden zijn leuk, maar draait het om de wedstrijden en de medailles voor de meesten van ons of om gezond en leuk bezig te zijn? Het is een behoorlijk lang stuk om te lezen, maar zeker de moeite waard!

Ik kan er in deze tijd niet genoeg over plaatsen. Ik verbaas me nog steeds over de onbenulligheid van het onverlicht hardlopen. Als hardloper ben je nu eenmaal stukken sneller dan een wandelaar In het donker is dat best link, omdat je niet snel gezien wordt. Bescherm jezelf. Want als jij het niet doet, wie dan wel? Ga jij in het donker, alleen of in een groep op pad? Loop jij door de snijdende wind of striemende regen? Of je nou in een drukke stad hardloopt, of op een onverlichte weg in de polder: je zichtbaarheid is letterlijk van levensbelang.

De meeste hardlopers hebben baat bij één krachttraining per week, aanvullend op de looptrainingen. Niet iedere duurloper heeft echter profijt van krachttraining.Lopers die veel trainen en weinig tijd nemen voor herstel kunnen last krijgen met krachttraining.

Zijn de dagen lang en licht dan is het vaak gemakkelijk om je trainingen te doen. Lekker in het zonnetje, 's morgens vroeg of 's avonds na het werk. Maar als de dagen weer korter worden en de donkere wolken zich boven je samenpakken, dan is het voor de meeste lopers een stuk moeilijker om van die comfortabele bank af te komen. Hoe blijf je toch lekker lopen in de donkere dagen? Dit zijn onze 7 tips.

Wanneer je begint met hardlopen, denk je er nog niet meteen aan. Dan hoeft het allemaal niet meteen sneller. Maar wanneer je er steeds meer plezier in krijgt, ga je ook steeds meer naar je horloge kijken. Wat kun je het beste doen om zo snel mogelijk te lopen? Een hoop!