Op dit moment ben ik lang niet meer op het niveau, dat ik een halve marathon kan uitlopen. Ik liep misschien niet in een toptijd, net niet onder de 2 uur, maar zonder te wandelen. Daar ben ik best trots op, want het is best een monsterafstand. Tot op heden heb ik steeds mijn afstanden weten te lopen zonder echt op mijn voeding voor of tijdens mijn loopje te letten. Ja, ik probeer 2 uur vooraf niet meer te eten, dat is me in de praktijk gewoon slecht bevallen en daarnaast drink ik 2-3 glazen water ongeveer 1-2 uur voor ik ga lopen. Misschien is niets drinken gedurende een halve marathon niet verstandig, maar ik heb ze tijdens de 4 Mijl van Groningen zien lopen met een volle waterbelt,dat was nou ook wel weer overdreven...

Patat
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik een tijd terug minder dan een uur na een flink bord patat 21 kilometer heb gelopen. Ik had de eerste kilometers wel wat last van boeren en maagzuur, maar daarna eigenlijk gewoon lekker doorgelopen.

Oriënteren
Omdat ik voornemens ben om een hele marathon te gaan lopen, ben ik me toch eens gaan inlezen. Volgens mijn vrouw lees ik teveel en moet ik gewoon gaan lopen en aanvoelen, maar goed. Dat laatste is ook een beetje mijn stijl, werkt iets niet, dan de volgende keer andere aanpak. Ik heb een vriend van mij gevraagd die de marathon afstand al heeft afgelegd wat hij mee neemt. Ik wil eigenlijk niet (teveel) investeren in voeding onderweg. Gelletjes zijn aardig aan de prijs en gedurende de maanden voorafgaand aan de marathon zullen er nogal wat lange lopen tussen zitten en moet ik ze dus ook al hebben getest. Er zijn fantastische rekenmethodes te vinden hoeveel calorieën je verbrandt en hoe je dit moet afvangen. Ik ben daar niet op tegen, ik weer alleen niet of dat wel iets voor mij is. Die vriend van mij gaf aan, dat hij per 10 km 1 banaan en een halve liter water consumeert.

Rugzak vol
Aangezien ik heb *uche* gelezen op internet, dat je lijf maximaal 60g koolhydraten naar binnen kan werken per uur, klinkt dat best plausibel, dat is ongeveer 1 banaan. hij doet verder niet aan carb loading, daar geloof ik dan juist wel weer in en wil ik ook echt gaan proberen als de afstanden langer worden, misschien nu al bij de 20+ afstanden. Omdat volgens ingewijden je per kilometer gemiddeld 70 calorieën verbrand, is een stevige buffer niet verkeerd dus! Ik ben er nog niet over uit, maar die bananen gaan mee in de rugzak, samen met de flesjes water. Een tros bananen is stukken goedkoper dan een doos gelletjes, bovendien is die chemische bananensmaak niet te pruimen! Wederom, ik ben niet tegen gelletjes, ik heb alleen vraagtekens bij de noodzaak!

Beleven
Hoe dan ook, we gaan het beleven!

Rock n Roll!