Moet je acht glazen water per dag drinken? Moet je drinken voordat je dorst krijgt of pas als je al dorst hebt? Droogt koffie het lichaam echt uit? De antwoorden op deze vragen zijn belangrijk, omdat een goede hydratatie je sportprestatie bevordert. Feiten en fabels over hydratatie.

(Via Runnersweb)
Mythe: Je moet acht glazen water per dag drinken.
Waarheid: Je hebt een gezonde hoeveelheid water nodig per dag, maar hoeveel precies is hangt van de persoon af. Iedereen heeft andere behoeften. Het Amerikaanse Institute of Medicine raadt 2,7 liter per dag voor vrouwen aan en 3,6 liter per dag voor mannen. Het instituut maakt daarbij de kanttekening dat het grootste gedeelte van de gezonde mensen genoeg water binnenkrijgt als ze zich laten leiden door dorst.
Mythe: Kleurloze urine wijst erop dat je genoeg drinkt.
Waarheid: Kleurloze urine is ietwat extreem. Zolang deze lichtgeel van kleur is, ongeveer de kleur van limonade, ben je genoeg gehydrateerd. De hoeveelheid die je te veel drinkt, plas je meteen weer uit. Als je plas de kleur heeft van appelsap of nog donkerder is of vreemd ruikt, moet je meer drinken.
Mythe: Cafeïne droogt je lichaam uit.
Waarheid: Cafeïne kan je prestaties tijdelijk verbeteren, maar het drijft ook vocht af. Toch? Nou, niet altijd. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de inname van 250 tot 300 milligram cafeïne, ongeveer twee koppen koffie, er inderdaad voor zorgt dat je meer moet plassen. Dit effect duurt tot drie uur na de inname. Het onderzoek laat ook zien dat bewegen dat effect tenietdoet. Als je hardloopt binnen één tot twee uur na het drinken van koffie, hoef je niet vaker naar het toilet. Het is waarschijnlijk dat de bloedtoevoer tijdens het sporten van je nieren naar je spieren verschuift, waardoor je niet meer urine zult produceren door de cafeïne. Daarnaast went je lichaam ook aan cafeïne. Drink je iedere morgen een kopje koffie of iedere middag frisdrank met cafeïne bij de lunch, dan zal dat nauwelijks effect hebben op je.
Mythe: Dorst is geen goede graadmeter om te zien of je genoeg water drinkt.
Waarheid: Dorst is absoluut een teken dat je water nodig hebt. Volgens sommige experts is dat de enige graadmeter die je nodig hebt. Het dorstmechanisme werkt vrij precies, maar het is toch altijd goed om ook andere manieren te hebben om zeker te weten dat je genoeg drinkt. Je zweetproductie berekenen is een goede manier om je waterbehoefte te meten, vooral voor lange duurlopen. Dit kun je doen door je zonder kleren te wegen voor het hardlopen en een uur erna. Houd bij hoeveel je drinkt tijdens het lopen en neem dat mee in je berekeningen. Elke kilo die je kwijt bent geraakt, staat voor ongeveer 105 cl water. Het is niet nodig om alles wat je uitzweet aan te vullen, maar probeer er zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je twee-derde van het vocht dat je kwijt bent geraakt, weer bij drinkt. Probeer nooit meer water te drinken, dan je bent kwijtgeraakt.