Onderstaand artikel verscheen vanmorgen op de site van DvhN. Klik op de link om op de originele pagina te komen:

https://www.dvhn.nl/groningen/Hardlopen-we-doen-het-massaal-maar-hoe-gezond-is-het-eigenlijk-23614169.html

Meer dan 20.000 jonge en oude hardlopers rennen 14 oktober de 4 Mijl. Dat mag gerust een gewoonte worden, want rennen is gezond voor lichaam en geest. ‘Eigenlijk zou iedereen moeten hardlopen.’

Sportarts Steef Bredeweg is er duidelijk over. Al is hij dan specialist hardloopblessures bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG): eigenlijk zou iedereen de loopschoenen moeten aantrekken.

Lopen is goed voor onze bloedvaten en spieropbouw en voorkomt zo ziektes, waaronder hart- en vaatziekten en ouderdomssuikerziekte. ,,Verder gebruik je bij hardlopen aardig wat energie, wat weer mooi is voor het lichaamsgewicht”, voegt Bredeweg toe.

‘Meer eigenwaarde’
De lijst met fysieke voordelen is lang en ook de effecten op onze mentale gezondheid zijn positief. “Door een fysieke uitdaging aan te gaan en onze grenzen te verleggen krijgen we een kick, waardoor ons gevoel van eigenwaarde groeit”, vertelt Lidewy Hendriks, psycholoog bij MIND, een landelijk platform voor mensen die te maken hebben met psychische problemen. Hendriks: “Bij hardlopen zijn die effecten duidelijk, je kan elke keer een beetje verder en een beetje sneller rennen; als je nou, bijvoorbeeld, een potje gaat badmintonnen en je verliest... Dat voelt toch minder lekker.”

De redenen waarom hardlopen ‘lekker voelt’ kunnen per persoon behoorlijk verschillen. Sommigen lopen graag door een stad en genieten van de afleiding of het sociale aspect van samen met iemand anders hardlopen; anderen rennen graag alleen en in stilte langs de weilanden, dan werkt het als een vorm van meditatie, vertelt Hendriks. “Hoe het werkt is voor iedereen anders, maar het werkt altijd. In de basis is het advies aan iedereen vrij simpel: ga rennen.”

De wetenschap staat ook aan haar kant. “Door hardlopen maakt je lichaam minder cortisol, een stresshormoon, aan. Of anders gezegd: de 'lekkere' stofjes worden aangemaakt en de vervelende worden afgevoerd”, aldus Hendriks.

Loop niet te hard van stapel
Voor de (nieuwe) enthousiasteling is het belangrijk niet te hard van stapel te lopen en goed te luisteren naar je lichaam. Daar zijn beide experts het over eens. Bredeweg: “Rustig opbouwen en als het lichaam protesteert, dan een stapje terug doen. En ga gewoon lekker lopen. Ga naar buiten, wandel een stukje en ga dan rustig joggen. Maak je niet druk over je landing of over je techniek, maar loop zoals je bent. Vertrouw op jezelf, luister naar je lichaam en niet naar het trainingsschema of je agenda.”

Maar het cliché dat hardlopers 'doodlopers' zouden zijn, wijst de sportarts resoluut van de hand: "Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat hardlopers die regelmatig hardlopen gemiddeld 6 jaar langer leven dan de controlegroep die niet aan sport doet."

Veel adviezen en tips voor ‘goed’ hardlopen zijn volgens Bredeweg onzin. “De meeste adviezen die gegeven worden zijn goed bedoeld en helpen bij sommige mensen, maar het voorkomt vaak geen blessures of men gaat er niet beter of sneller van lopen. De reden dat ik het ‘onzin noem’, is omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is.” Dan heeft hij het over dingen als een warming up, cooling down, rekken en strekken, ondergrond, schoeisel, soort voeten, of je dik of dun bent; het is een lange lijst met ‘hardloopmythes’.

Overbelasting
Per jaar krijgt ongeveer de helft van de hardlopers wel te maken met een of andere blessure, zegt Bredeweg. Bij 95 procent van die hardloopblessures is overbelasting de oorzaak. "Andere factoren zoals geslacht, leeftijd, BMI, ondergrond, schoenen, warming up, cooling down, et cetera, dragen minimaal bij aan het veroorzaken van een blessure”, besluit Bredeweg.

Hardlopen tegen depressie
Hardlopen wordt ingezet als behandeling bij depressie. “De effecten van hardlopen helpen bij het bestrijden van depressieve gevoelens. Door de therapie krijgen mensen hulp om uit de negatieve spiraal te komen waar ze in zitten en waardoor ze helemaal niet meer actief zijn”, vertelt Hendriks. In januari organiseert MIND de ‘Blue Monday Runs’: meerdere hardloopacties op de zogenaamd meest sombere dag van het jaar. De achterliggende gedachte is serieus: depressie bespreekbaar maken en geld ophalen voor behandeling. De Groningse Stefan Wendel organiseerde vorig jaar een loop door Blauwestad en wil dit jaar weer in (of rond) Groningen een run organiseren. Volgend jaar valt Blue Monday op 21 januari.